Ravintomedia poimii ajankohtaisia ilmiöitä eli ruokatrendien ilmentymiä elintarvikeketjusta ja syömisen laajasta mediakentästä. Blogin tavoitteena on sovittaa aikamme ruokailmiöitä laajempaan elintarviketieteelliseen perspektiiviin.
Tekstit: Juuso Reinikainen
maanantai, 27. heinäkuuta 2009
Maidosta kylläisyyttä
Suomalaisen lääkäriseura Duodecimin uutispalvelussa esiteltiin heinäkuussa tutkimus, jossa rasvaton maito aikaansai voimaakkaampaa kylläisyyden tunnetta kuin hedelmämehu. Tutkijoiden mukaan laihduttajien kannattaisi nauttia aamiaisella rasvatonta maitoa mehujen sijaan, sillä maito näyttäisi pitävän kylläisenä pitempään. Tutkijat epäilevät voimakkaan kylläisyysvaikutuksen olevan ainakin osittain maidon proteiinien ansiota.
Tutkimuksessa 34 ylipainoista koehenkilöä nauttivat aamiaisella 6 dl rasvatonta maitoa tai vaihtoehtoisesti tiivisteestä valmistettua hedelmämehua. Sekä testijuomien että nautittujen aamupalojen koostumukset olivat energiasisällöiltään identtiset. Koehenkilöille tarjottiin lounas 4h kuluttua aamiaisesta. Koehenkilöt arvioivat subjektiivisen kylläisyyden tunteensa säännöllisin väliajoin reilun neljän tunnin aikana. Lounaalla koehenkilöitä ohjeistettiin syömään itsensä kylläisiksi ja lounalla syödyn ruoan energiasisältö raportoitiin.
Miehistä ja naisista koostuva koehenkilöjoukko söi lounaalla merkitsevästi vähemmän nautittuaan aamupalan yhteydessä 6 dl rasvatonta maitoa, verrattuna samaan määrään mehua. Koehenkilöt myös arvioivat kylläisyydentunteensa merkitsevästi voimakkaammaksi päivinä jolloin he olivat nauttineet maitoa. Suurimmillaan mehun ja maidon nauttimisen aikaansaamien kylläisyydentuntemusten ero oli 4h aamiaisen jälkeen.
Kohtuullisuus maidossakin Positiivisen yksittäisen tutkimustiedon perusteella ei ole syytä ammentaa valtavia kerta-annoksia maitoa. Tutkijat muistuttavatkin, ettei tutkimuksessa käynyt ilmi, riittäisivätkö melko reilua 6 dl annosta pienempi määrä maitoa aikaansaamaan vastaavaa kylläisyysvaikutusta. Muutoinkaan tutkimus ei osoittanut, voitaisiinko vedellä tai jollakin muulla vähäenergisellä juomalla aikaansaada positiivisia tuloksia. Kaikissa tutkimuksissa maidon nauttiminen ei ole vähentänyt seuravilla aterioilla syödyn ruoan määrää. Saatuihin tuloksiin vaikuttaa kuitenkin voimakkaasti aikajakso, jolta kylläisyyden tuntemuksia ja ruoan käyttöä mitataan. Tämän tutkimuksen vahvuutena tutkijat pitivät riittävän pitkää seurantajaksoa. Siitä huolimatta tutkimus osoittaa lähinnä maidon nauttimisen positiivisia mutta akuutteja vaikutuksia.
Maito suojaa terveyttä Maitoraaka-aineesta kasaantunut laajempi näyttö osoittaa maitoraaka-aineen positiivisia terveysvaikutuksia. Mm. Readingin yliopiston tuore katsaus, jossa käytiin läpi 324 maidonjuontia tarkastellutta tutkimusta, osoitti että säännöllinen maidonjuonti pienentäisi sydän- ja verisuonisairausten sekä aivoveritulpan riskiä jopa 15-20 %. Maidon terveysvaikutukset saattavat siis välittyä sekä akuutisti että pitempiaikaisina suojavaikutuksina.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti