Kalan säännöllinen syönti osana kasvispainotteista ruokavaliota on väestötasolla ollut voimakkaasti painoa hallitseva tekijä. Myös kontrolloiduista kliinisistä tukimuksista on saatu viitteitä siitä, että kalan nauttimisella voisi olla itsenäisiä laihdutusta tukevia vaikutuksia. Kalan sisältämien omega-3-rasvahappojen on uskottu selittävän voimakkaasti myös positiivisia painonhallintavaikutuksia. Tuore islantilaistutkimus osoittaa kuitenkin, että myös vähärasvaisen kalan, tässä tapauksessa turskan nauttimisella voi olla positiivisia laihdutusvaikutuksia.
Kalan nauttimisen lisääminen kasvatti laihdutustulosta
Tutkimuksessa 126 ylipainoiselle koehenkilölle (20-40-v., BMI 28-33) tarjottiin joko 3x150g, 5x150g, tai ei lainkaan turskaa viikoittain kalorirajoitetulla ruokavaliolla (-30 E %). Kahdeksan viikon jälkeen koehenkilöiden kehon paino (5,0 ± 2,9 kg, P < 0,001), vyötärönympärys (5,0 ± 3,2 cm, P < 0,001) ja BMI (1,65 ± 0,95 kg, P < 0,001) pienenivät merkitsevästi. Turskaa eniten syöneet laihtuivat kuitenkin keskimäärin 1,7 kg enemmän kuin kontrolliryhmä, joka ei syönyt kalaa lainkaan (P < 0.015).
Turskan kaltaisen vähärasvaisen kalan syönnistä saatavat positiiviset tulokset herättävät ainakin kaksi kysymystä positiivisten tulosten selittäjistä 1) riittävä ja säännöllinen proteiiniensaanti 2) suotuisan ruoka-aineen syrjäyttävä vaikutus. Ravitsemus on usein nollasummapeliä: suosiessa yhtä proteiinienlähdettä pääaterioilla peräti 5 x viikossa, jää varmasti jotakin epäsuotuisampaa syömättä. Tutkimuksessa tämä lienee näkynyt miesten ravinnonotossa: he söivät päivittäin noin 100 kcal suositusta vähemmän (1465 ± 356 vs. 1703 ± 101 kcal/day, P < 0.001). Eniten kalaa syöneideiden ruokailutavat saattoivat myös poiketa muista ryhmistä positiivisesti mm. ateriointirytmin ja annoskoon osalta, mutta näitä tekijöitä ei tutkimuksessa tarkasteltu.
Riittävä proteiiniensaanti laihduttaa
Yleisesti ottaen tiedetään, että etenkin lyhyellä aikavälillä hiilihydraattitietoiset ja runsasproteiiniset ruokavaliot laihduttavat tehokkaasti ja parantavat rasva-arvoja. Tällaisissa ruokavalioissa hiilihydraattiensaanti on kuitenkin useimmiten ollut reilusti alle 45 % päivittäisestä energiansaannista (E %) ja proteiinien osuus tyypillisesti yli 30 E %. Turskatutkimuksessa jopa kalaa runsaimmin syönyt ryhmä söi kuitenkin vain n. 78 g proteiinia/vrk (23 E %), joten ryhmän ruokailutavat eivät edustaneet tyypillisintä runsaproteiinista ja vähähiilihydraattista ruokailutapaa. Lisäksi kaikissa ryhmissä hiilihydraatteja tarjottiin n. 48 E%, proteiininsaannin ollessa kohtuullista muttei runsasta. Runsaimmin kalaa syöneen ryhmän proteiiniensaanti erosi merkitsevästi kontrolliryhmästä, mutta absoluuttinen erotus oli vain 11 g/vrk.
Kalaproteiineilla poikkeavia vaikutuksia?
Myös eräässä aiemmassa tutkimuksessa runsas kalan nauttiminen laihdutti riippumatta sen rasvahappoprofiilista. Kalaproteiineilla on myös todettu olevan voimakas kylläisyysvaikutus. Eläintutkimusten perusteella on myös teoretisoitu, että kalaproteiinien nauttiminen saattaisi ehkäistä rasvan varastointia rasvakudokseen. Islantilaistutkimuksessa ryhmien välillä ei kuitenkaan ollut eroa kehon rasvamassan määrässä. Tutkimuksessa kalan nauttimiseen yhdistyneekin useita positiivisia tekijöitä kuten proteiinien kylläisyysvaikutus, kalan muita ruoka-aineita syrjäyttävä vaikutus ja kalaproteiinien mahdolliset metaboliset edut.
Riittävä proteiiniensaannilla ja säännöllisellä kalan syönnillä näyttäisivät tutkimusten perusteella olevan positiivinen laihdutusvaikutus.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti