Kohtuullinen suklaansaanti lievitti stressin oireitaJournal of the American Chemical Societyn eräässä tiedejulkaisussa esiteltiin juuri tutkimus, jossa tumman suklaan kohtuullinen päivittäinen nauttiminen pienensi stressiin liittyviä metabolisia vasteita ja katabolisen stressihormonin, kortisolin eritystä.
Stressin metabolinen kuva
Kliininen, satunnaistettu kaksoissokkoutkimus koostui 30 terveestä koehenkilöstä (11 miestä, 19 naista). Tutkimuksesta rajoitettiin tietoisesti pois mm. psyykkisistä tai fysiologisista oireista tai syömishäiriöistä kärsineet koehenkilöt, joiden suklaan syömiseen liittyviä vasteita olisi voinut olla vaikeampi tulkita. Myös kylläisyyteen ja aistiherkkyyteen vaikuttavilla tekijöillä kuten tupakoinnilla, lääkityksillä, alkoholinkäytöllä ja voimakkaalla laihtumisella karsittiin tutkittavia pois tutkimuksesta.
Tutkimuksessa koehenkilöt nauttivat kaupallista tummaa suklaata kaksi 20 gramman suklaapalaa päivittäin (40g/vrk) kahden viikon ajan (Noir Intense, 74% kaakaopitoisuus, Nestlé). Koehenkilöt jaettiin tutkimuksessa subjektiivisia stressintuntemuksia mittaavan validoidun STAI-testin perusteella kahteen ryhmään - voimakkaan tai vähäisen stressin ryhmiin. Koehenkilöiltä otettiin veri- ja virtsanäytteet 1., 8. ja 15. tutkimuspäivänä mitatakseen stressitasoa heijastavia aineenvaihduntayhdisteitä ja katabolisen stressihormonin, kortisonin erittymistä.
Mittaukset osoittivat, että metaboliatuotteiden erittyminen kuvasi jo lähtötilanteessa itsearvioidun stressin tasoa. Stressille voitiin siis määrittää tietty ”metabolinen kuva”. Mittauksista nähtiin, että stressitasolla oli selvä yhteys katekoliamiinien lisäksi mm. sitruunahappokiertoon, glukoneogeneesiin (laktaatti) ja plasman antioksidanttistatukseen (lykopeeni ja beta-karoteeni).
Suklaakuurista apua stressaantuneille?
Tumman suklaan nauttiminen pienensi hienoisesti mutta merkitsevästi katekoliamiinien ja kortisolin eritystä sekä systeemisestä stressistä viestiviä aineenvaihduntatuotteita. Vaikutukset olivat tilastollisesti riippuvaisia stressitasosta. Supplementaation aikaansaama ”metabolinen kuva” säilyi kahden viikon nautintajakson ajan ja palasi normaalitilaan tämän jälkeen.
Tutkimuksessa tumman suklaan nauttimisen aikaansaamien metabolisten vasteiden erot olivat suurempia yksilöiden kuin kahden eri ryhmän välillä. Elintapojen ohella geneettiset erot selittänevät herkkyyseroja.
Ruoan kognitiiviset vaikutukset epäselviä
Tutkijat eivät mallintaneet positiivisten vaikutusten mekanismeja, mutta epäilevät niiden välittyvän tumman suklaan antioksidanttien välityksellä. Näillä fenoliyhdisteillä on tunnetusti kyky pienentää oksidatiivista stressiä. Tumman suklaan ainesosien spesifeistä terveysvaikutuksista on saatu viitteitä, mutta kognitiovaikutuksista on sitäki vähemmän tietoutta. Vastaavan tyyppisiä fenoliyhdisteitä sisältävän vihreän teen nauttimisen väestötason yhteydestä psyykkeeseen on alustavaa näyttöä (Hozawa ym., 2009; Niu ym., 2009)
Stressin lievitystä mitattiin ensimmäistä kertaa metaboliatuotteina
Tutkimus oli tulkittavaksi haasteellinen siinä mielessä, että tyypillisten subjektiivisten mielialatuntemustestien sijaan se tarkasteli ruoka-aineen metabolisia vaikutuksia ja tulkitsi näistä mentaalista suorituskykyä. Tutkimus onkin ensimmäinen maailmassa, jossa suklaan nauttimisen stressiä mahdollisesti lievittävää vaikutusta mallinnettiin aineenvaihduntatuotteiden avulla. Lisäksi tällä kertaa tarkastelussa oli tyypillinen kaupallinen tumma suklaa, kun merkittävä osa aiemmista suklaatutkimuksista on toteutettu fenoliyhdisteillä täydennetyillä suklaatuotteilla, jotka eivät vastaa sellaisenaan kaupan tuotteita. Tutkimuksen taustalta löytyy toki suklaajätti Nestlén tutkimusyksikkö, joten lisädataa kaivataan. Ilmiöön liittyvää tutkimusta on mielenkiintoista kuitenkin seurata, etenkin kun ”rentoutumisruoan” uskotaan kasvattavan suosiotaan jatkuvasti. Suklaansa kannattaa kuitenkin nauttia jatkossakin lähinnä nautinto- ja mielihyväsyistä, osana positiivista, rentoa painonhallintaa.
Tumman suklaan nauttiminen saattaa tutkimuksen perusteella pienentää stressitilasta kertovien yhdisteiden eritystä. Selvitettäväksi jää, mikä käytännön merkitys näillä metabolisilla muutoksilla on psyykkeeseen. Tutkijat päättävät teoretisoimalla:
“Consumption of dark chocolate resulted in the decrease of the levels of catecholamines, corticosterone, and the stress hormone cortisol in the urine from subjects with high dispositional stress. Chronic stress is correlated with increases in stress hormones cortisol and catecholamines and our results suggest potential beneficial implications of dark chocolate consumption for reduction of mental and/or physical stress and improvement of the metabolic response to stress.
Therefore, our observations provided additional evidence that consumption of dark chocolate may beneficially impact on stress-associated metabolism as observed through a partial normalization of stress-related differences in energy metabolism and gut microbial activities.”
Täällä http://www.valmiixi.fi/2010/12/tutkimuksella-koko-kuva.html kommentoimani tutkimus tummasta suklaasta saattaa kiinnostaa sinua!
VastaaPoista