tiistai, 30. kesäkuuta 2009

Kasvispainotteisesta Välimeren ruokavaliosta pitkää ikää

Tiedemedia Science Daily uutisoi 24.6. Harvardin yliopiston toteuttaman tutkimuksen, jossa tarkasteltiin Välimeren ruokavalion ruokailutapojen ja ruoka-aineiden etuja pitkäaikaisessa terveyden edistämisessä. Tutkimuksen perusteella tietyt Välimeren ruokavalion ruokailutavat lisäsivät elinajanodotusta – lupasivat siis pitkää ikää. Tutkimuksessa elinajanodotusta lisäsivät voimakkaimmin mm. runsas kasvisten, hedelmien, pähkinöiden ja palkokasvien sekä oliiviöljyn käyttö.

Välimeren ruokavaliosta terveyttä
Välimeren ruokavaliota on tutkittu runsaasti ja se on laajoissa aineistoissa mm. vähentänyt sydäntautien, diabeteksen ja ennenaikaisen kuoleman riskiä. Välimeren alueen ruokavalio on vaihdellut voimakkaasti alueesta riippuen. Eritoten se on ollut ravintoainerikasta, energiaköyhää mutta ennen kaikkea laadukasta ja maistuvaa arkiruokaa, jota on syöty nautiskellen.

Elinajanodotus piteni Välimeren eväin
Uutisoidussa arvostetun Harvardin yliopiston toteuttamassa tutkimuksessa seurattiin 23000 Välimeren ruokavaliota noudattaneen koehenkilön ruoankäyttöä n. 8,5 vuoden ajan. Tutkijat mallinsivat koehenkilöiden elinajanodotusta tilastollisella mallilla, jossa voitiin nähdä, millä Välimeren ruokavalion ruokailutavoilla ja ruoka-aineilla oli voimakkain vaikutus pitkäikäisyyteen. Voimakkaimmin pitkää ikää lupasivat etenkin alkoholin kohtuullistaminen ruokailuun liittyväksi nautinnoksi, punaisen lihan vähäinen tai kohtuullinen käyttö sekä runsas kasvisten ja hedelmien, oliiviöljyn, pähkinöiden ja palkokasvien nauttiminen. Myös kertatyydyttymättömien rasvahappojen runsas saanti suhteessa tyydyttyneisiin rasvahappoihin, oli voimakas terveyttä edistävä ruokavalio-ominaisuus. Tutkimuksen perusteella oli myös erityisen suotuisaa yhdistellä monipuolisesti näitä terveyttä edistäneitä ruoka-aineita kuten esimerkiksi kasviksia ja oliiviöljyä.

Täysrasvaisia maitotuotteita ja viljatuotteita nautiskellen
Huomionarvoista tutkimushavainnoissa oli myös se, ettei maitotuotteiden kohtuullistaminen tai viljatuotteet yleisesti, vaikuttaneet pitkäikäisyyteen. Perinteisessä Välimeren ruokavaliossa maitotuotteet olivat ja ovat olleet tyypillisesti täysrasvaisia, mutta näiden kohtuullinen käyttö näyttäisi olevan tutkimusten perusteella neutraalia. Välimeren alueen viljatuotteista taas vain pieni osa on tyypillisesti ollut kokojyväisiä, joten on aivan odotettua, ettei viljatuotteilla, lähinnä leipänä nautittuna, ollut positiivisia terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Kasvispainotteisuus avainasemassa
Saavutetut edut eivät ole olleet ominaisia ainoastaan Välimeren ruokavaliolle, vaan yleisesti eliniänodotusta ovat tutkimuksissa pidentäneet voimakkaimmin etenkin kasvisten ja hedelmien runsas suosiminen, kohtuullinen alkoholinkäyttö, tupakoimattomuus ja fyysinen aktiivisuus.